Sabtu, 20 Mei 2017

Resepi Ayam Masak Berlada Power

Nak masak apa hari ini? Tiada idea atau sudah bosan dengan apa yang biasa masak. Apa kata kita cuba resepi ayam masak berlada yang power ini. Dimana letak powernya, mungkin sebab pedasnya kot.

Ayam masak berlada

Resepi Ayam Masak Berlada

Seperti biasa sebelum memasak ayam berlada, kenalah ada bahan dulu. Kalau tidak macam mana hendak masak. Jerang air pun kena ada air inikan pula hendak masak lauk. Sediakan bahan-bahan seperti dibawah.

Bahan-bahan Ayam Masak Berlada
500gm ayam perlu potong 7-8 ketul dan goreng dahulu
1 biji bawang besar perlu dihiris kasar
1 biji bawang besar yang dikisar
4 ulas bawang putih yang dikisar
1 batang serai yang dikisar
1 sudu makan pes cili kisar
4 biji cili merah perlu kisar kasar
2 biji cili hijau perlu kisar kasar
1 asam keping gelugor Garam dan gula secukup rasa

Ok sudah siap semua bahan diatas tibalah masa untuk beraksi didapur. Gaya persembahan memasak ikut skill anda sendiri.

Cara Memasak Ayam Berlada

Langkah pertama harus panaskan minyak dalam kuali kemudian goreng ayam separuh masak. Letak ayam tepi dulu. Seterusnya proses untuk menumis. Tumiskan bahan kisar seperti diatas sampai pecah minyak dan masukkan daun limau purut dan asam gelugor. Kemudian masukkan garam dan gula secukup rasa. Akhir sekali masukkan ayam yang dah siap goreng tadi bersama bawang besar yang telah dihiris.

Siap sudah resepi ayam masak berlada anda. Hidang panas-panas bersama nasi. Sesuai untuk hidangan makan tengahari atau malam anda sekeluarga. Jamuan tetamu juga boleh. Untuk hari raya seperti rumah terbuka pun boleh. Selamat mencuba.

sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan